banner39
22 Ağustos 2017 Salı

150 yıllık geçmiş: Nafia

11 Mayıs 2017, 10:51
150 yıllık geçmiş: Nafia
Gökhan Koçal

Anadolu Üniversitesi Türkiye'nin en önemli üniversitelerinden bir tanesi olmasının etkenler  'Çok sayıda araştırma yapması, pek çok projeyi hayata sunması ve onlarca ilke imza atması' yatıyor.

Üniversitenin bu özelliği akademisyenler tarafından da çok tercih edilmesine neden oluyor.

AÜ yine Türkiye'de önemli bir çalışmaya imza attı. Anadolu Üniversitesi Öğretim Üyesi Prof. Dr. Gökhan Arslan önceliğinde 'Türkiye'nin inşa tarihi' yazıldı.

Projeyi hayata geçirme fikri ilk olarak Müteahhitler Birliği tarafından hazırlanan ‘İnşaatçıların Tarihi’ isimli kitabı ile gündeme geldi. Kitabın yazılması için yollara koyuldu.  Kitap yanı sıra belgesel çekimleri için TRT işin içine katıldı.

Anadolu Üniversitesi ekibi Trabzon’dan Erzurum’a, Kars’tan Konya’ya yurdun dört bir yanını dolaşarak çekimler yaptı. Altı aylık çalışmanın sonucunda üç yüz altmış dakikalık bir belgesel ortaya çıktı.

****

Kitap ve belgeselde neler var diyecek olursak; 1860’lardan 1990’lara Türkiye’nin son 150 yılına “Nafia” penceresinden bakılmakta. Kitap Abdülhamit'in devrim projesi olan Hicaz Demiryolu'nu en ince detayına kadar işlemekte. Demiryolu inşaatı sırasında yaşanan sıkıntılar, İngilizlerin Arapları kışkırtarak demiryolu baltalayışı ve niceleri bu kitapta yer almakta.

Daha sonra Atatürk ile Erken Cumhuriyet kitapta işlenmekte. Var olan demiryolu ağının geliştirilmesi, şoşe yolların yapımı, fabrikaların açılması yer almakta.  2. Dünya Savaşı ile Türkiye'de inşa sektöründe işler duraklama aşamasına gelse de savaş sonrası Türkiye'nin NATO'ye üye olması ve Amerika'dan para, işçi ve malzeme gelmesi ile Türkiye'deki inşa sektörü yeniden atağa kalkmakta.

Adnan Menderes döneminde yol yapım işi hızlanmakta. 70'ler ve 80'lerde inşa sektörü belli bir rutinde ilerlerken Turgut Özal ile 65 yıllık Türkiye Cumhuriyeti tarihinin en büyük yatırımları yapılmakta. Otoyol yatırımları, iletim hatları, telekomünikasyon yatırımları ile Türkiye kabuk değiştirmekte.

Kitapta sadece 2000'li yıllardan sonraki Türk İnşa tarihi yer almamakta. Bunun nedenini Gökhan Hoca'ya sorduğumda ise, 'AK Parti sonrası çok ayrı bir konu. Çok farklı ve detaylı işlenmesi gerekiyor' dedi.  Çünkü Türkiye inşa tarihi bu süreçte çok büyük ivme yakaladı.

3. köprü, Osmangazi Köprüsü, 3. Havalimanı, Marmaray, otoyollar, YHT gerçekten ayrı ayrı işlenip hikayesi yazılması gereken konular.

****

Anadolu Üniversitesi gerçekten büyük bir iş başardı. Çok güzel bir çalışmaya imza atarak 150 yıllık inşa tarihimize ışık tuttu. Bilinmeyenleri gün yüzüne çıkardı. 'Nafia' her evde olması gereken bir tarihi belge niteliği taşımakta. Kitaba sahip olduğum için kendimi şanslı hissediyorum. Kütüphanem çok özel bir çalışma kazandı. Anadolu Üniversitesi'ni, Prof. Dr. Gökhan Arslan'ı, TRT'yi ve Yrd. Doç. Dr. Serkan Kıvrak tebrik etmek gerekir.

 

BUNLARI BİLİYOR MUYDUNUZ?

1- Bundan tam 250 yıl önce Samsun'dan Trabzon'a 250 saatte gidildiğini

2- Baraj Kralı olarak bilinen Süleyman Demirel'in 55 baraj yaptığını

3- Türkiye'nin inşaat sektöründe Çin'den sonra dünyada 2. sırada yer aldığını

Bu içeriğe yorum yapan ilk siz olun!

  • Ad Soyad:

  • Yorum:

  •  

    @name x

  • UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış, Türkçe karakter kullanılmayan ve tamamı büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır. Ayrıca suç teşkil edecek hakaret içerikli yorumlar hakkında muhatapları tarafından dava açılabilmektedir.
    EN ÇOK OKUNANLAR
    BUGÜN
    BU HAFTA
    BU AY
    e-gazete
    • ESKİŞEHİR YENİGÜN GAZETESİ - 21 Ağustos 2017 Manşeti
    ARŞİV